Ogłoszenie

UWAGA! przenieśliśmy się na Facebook, szukaj nas na http://www.facebook.com/MotoLipno

  • Index
  •  » Car-Audio
  •  » [mini FAQ] Kostki ISO, schematy, terminologia itp.

#1 2007-07-21 22:24:15

 Vyzn-R

Administrator

5358102
Call me!
Skąd: Lipno
Zarejestrowany: 2007-07-17
Posty: 3371
Pojazd: Peugeot 106 Sport
WWW

[mini FAQ] Kostki ISO, schematy, terminologia itp.

Temat mający pomóc innym użytkownikom tego forum Tutaj będę sie dzielił z wami moją wiedzą na temat Car Audio i postaram sie tu udzielić odpowiedzi na podstawowe pytania które na pewno tu padną Jako ze wszystkiego tu nie jestem w stanie opisać to zawsze możecie pytać jeżeli nie znajdziecie odpowiedzi
Na początek dwie podstawowe sprawy, poradnik Car-Audio napisany przez Bartosza który krąży od dłuższego czasu po necie i pomógł wielu osobą:
Polski Car Audio Poradnik by Nazar
Nastepna sprawa schematy ISO kostek i instalacji fabrycznych w różnych samochodach
Opis złącz i schematy

Parametry mat bitumicznych:
Maty do wygłuszania



Budowa skrzyni subwoofera:
Skrzynie pod głośnik dobiera sie na podstawie parametrów Thiella-Smala które to dostajemy razem z głośnikiem. Do obliczeń służą różne programy , chyba najpopularniejszym jest program WinISD do ściągnięcia: TUTAJ

Niezbędnymi parametrami do obliczenia skrzyni są:
Fs - częstotliwość rezonansowa podawana w Hz. Znając ten parametr możemy wstępnie ocenić jakie są możliwości głośnika w zakresie niskich częstotliwości. Ale uwaga, sugerowanie się tylko częstotliwością rezonansową jest dużym błędem, jest to tylko jeden z parametrów odpowiadający za dolną częstotliwość graniczną.

VAS - objętość ekwiwalentna w litrach. Jest to objętość zastępcza obliczana na podstawie podatności zawieszenia i powierzchni membrany, czym te obie wartości są większe tym VAS jest większe. W przypadku typowych głośników 20cm Vas znajduje się w przedziale 40 do 120, dla 30-ek od 100 do 600.

Qts - dobroć całkowita określana wzorem: Qts=(Qms*Qes)/(Qms+Qes). Na podstawie tego parametru w połączeniu z Fs i VAS możemy określić jaka będzie charakterystyka głośnika w zakresie niskich częstotliwości. Przypominam że cewka włączona w szereg z głośnikiem (filtr dolnoprzepustowy) posiada również rezystancję. Aby obliczyć obudowę należy obliczyć Qts zastępcze: Qts(zastępcze)=Qts*(Re+Rs)/Re ( Re to rezystancja cewki głośnikowej, Rs to rezystancja cewki włączonej szeregowo z głośnikiem).

Powyższe parametry to niezbędne minimum

Dodatkowo mamy:

Qms - dobroć mechaniczna, czyli tarcie występujące na górnym zawieszeniu oraz resorze.

Qes - dobroć elektryczna.

Sd - powierzchnia membrany, która przyczynia się do promieniowania dźwięku (powierzchnia membrany + powierzchnia połowy zawieszenia) podawana w cm2.

Efektywność - jest to miara ciśnienia akustycznego jaką uzyskamy w odległości jednego metra od głośnika. Wyróżniamy dwa rodzaje efektywności: mocową i napięciową. Efektywność mocowa jest to efektywność jaką uzyskamy po dostarczeniu 1W mocy do głośnika. Efektywność napięciowa to efektywność jaką uzyskamy po doprowadzeniu do głośnika 2,83V. Ale uwaga, przy obciążeniu 8 omowym efektywność napięciowa i mocowa jest taka sama, dla głośnika 4 omowego efektywność napięciowa daje wynik 3dB większy niż efektywność mocowa. Należy na to zwrócić uwagę przy zakupie głośnika. Efektywność jest bardzo ważnym parametrem który decyduje o maksymalnym natężeniu dźwięku. Często ludzie sugerują się jedynie mocą głośnika - błąd. Dla przykładu podam że głośnik o mocy 100W i efektywności 87dB wytworzy takie samo natężenie dźwięku jak głośnik o mocy 50W i efektywności 90dB.

Bl - [Tm] jest to siła która działa na cewkę głośnika, czym jest większa tym impuls odtwarzany jest lepiej i uzyskujemy większą efektywność.

B
- indukcja magnetyczna w szczelinie.

L - indukcyjność cewki głośnika

Xmax - maksymalne wychylenie liniowe głośnika (amplituda)

Pe - jest to moc znamionowa jaką głośnik może przyjmować w pracy ciągłej, mierzona w watach. Niestety nie ma jednej normy w której jest to mierzone. Wg DIN45-573 jest to: sygnał 1 min włączony, 2 min wyłączony przez 5 minut. Wg IEC 268-5 do głośnika doprowadzony jest sygnał 100 godzinny. Z tego wynika, że ten sam głośnik może mieć różną moc znamionową w zależności od normy w której został mierzony (przy IEC jego moc na pewno będzie mniejsza).

Re - rezystancja cewki głośnika.

Mms
- masa układu drgającego (cewka, zawieszenia, membrana).

Skrzynie budujemy z MDF-u o grubosci minimum 19mm, powinniśmy unikać płyty wiórowej ponieważ jest mało odporna na wilgoć i posiada mniejsza sztywność i twardość niż MDF. Skrzynie skręcamy i dodatkowo kleimy (np wikolem lub klejem do paneli), Do skręcania polecam wkręty do płyt kartonowo-gipsowych (takie czarne) maja rzadszy gwint, ostry czubeczek i są dokładniej wykonane niż zwykłe wkręty do drewna. Całość oklejamy materiałem wykładzinowym lub innym zależnie od naszego gustu i fantazji
Obudowę możemy wytłumić gąbką stożkową lub wełna mineralna, najlepsza do tego jest wełna owcza, można stosować rożne materiały razem
Obudowy zamknięte muszą być bardzo szczelne, wytłumiamy je bardzo dokładnie wykładamy wszystkie ścianki dokładnie oraz całość wypełniamy watolina
Obudowy bassreflex wytłumiamy raczej słabo, przede wszystkim należy pamiętać o tym żeby nie wytłumiać w okolicach otworu bassreflex
W obudowie bandpass tłumimy tylko komorę zamkniętą
Najlepszym sposobem na sprawdzenie ile trzeba zastosować wytłumienia jest tłumienie na słuch Czyli wytłumić, posłuchać, jak będzie za mało to dołożyć wytłumienia jeżeli za dużo to ująć trochę i metoda prób i błędów ustalić optimum Nie bójmy sie eksperymentować z wytłumianiem
poniżej zdjęcia poglądowe mojego subwoofera:
http://www.except.one.pl/~Vyzn-R/AudioFiat125p/wygluszenie.jpg

http://www.except.one.pl/~Vyzn-R/AudioFiat125p/wygluszenie2.jpg



Kolejna porcyjka a mianowicie:
DOBÓR ŚREDNIC PRZEWODÓW PRĄDOWYCH DO WZMACNIACZA według dawnego regulaminu PASCA:
Wiec tak, najpierw ustalamy moc wzmacniacza przy impedancji 4Ω. Dla każdej połówki podłączonej impedancji mnożymy moc danego wzmacniacza razy dwa a następnie dodajemy wszystkie poszczególne moce, wyniku czego uzyskamy całkowitą moc wyjściową. Końcową moc wyjściową raz jeszcze mnożymy razy dwa ( średnia skuteczność ) otrzymując całkowitą moc wejściową. Tą wartość następnie dzielimy przez 13 ( średnie napięcie akumulatora ) i otrzymujemy maksymalny pobór prądu zestawu audio. Potem sprawdzamy długość przewodów jakie zostaną zastosowane przy zabudowie i określamy za pomocą poniższej tabeli odpowiednią średnicę.

http://www.wizner.neostrada.pl/tabela.gif

Przykład:

Zastosowano 2 wzmacniacze dwukanałowe. Jeden z nich ma moc 50W na kanał i pracuje przy obciążeniu 4 Ω. Drugi z nich pracuje w trybie zmostkowanym również przy obciążeniu 4 Ω. Z tego wynika:
2 x 50W  = 100 W (1) + 2x2x50 = 200w (2) => 300 W => całkowita moc wyjściowa
2 x 300W = 600W => całkowita moc wejściowa. Z tego wynika maksymalny pobór prądu 600W/13V = 45,15 Amper.

Poniższa tabela pokazuje wartości bezpieczników, jakie należy zastosować w zależności od grubości przewodu. Jeżeli nastąpiła zmiana przekroju przewodu, wówczas i on musi posiadać dodatkowy bezpiecznik w odległości do 30 cm od punktu połączenia z większą średnicą, o ile bezpiecznik główny nie nadaje się do zabezpieczenia przewodu i najniższym zastosowanym przekroju.

http://www.wizner.neostrada.pl/bezpieczniki.gif

Bardzo ważne! Suma wszystkich zastosowanych bezpieczników nie powinna przekroczyć 50% wartości podanego prądu rozruchu akumulatora. Dzięki temu możemy być pewni, ze w przypadku ewentualnego zwarcia akumulator jest w stanie przepalić zastosowane zabezpieczenia.


To by było na tyle na razie... z czasem będę dorzucał więcej i powoli to uzupełniał

Pozdrawiam
Vyzn-R


Instalacje i doradztwo Car-Audio
Ja mam reggae wydrapane w sercu jak tagi w tramwajach

Peugeot 106 Sport
http://www.motostat.pl/user_images/45759/icon3.png

Offline

 

#2 2007-08-11 12:11:15

 Vyzn-R

Administrator

5358102
Call me!
Skąd: Lipno
Zarejestrowany: 2007-07-17
Posty: 3371
Pojazd: Peugeot 106 Sport
WWW

Re: [mini FAQ] Kostki ISO, schematy, terminologia itp.

Kolejny podpunkt FAQ tworzonego tu przeze mnie czyli WYGRZEWANIE
Proces często pomijany i lekceważony a bardzo ważny. Większość uszkodzeń głośników powstaje właśnie w tym okresie, czasami nawet nie zauważalne ale ujawniające się dopiero po pewnym okresie czasu. Wiec warto odpowiednio wygrzać wcześniej nasz sprzęt

A wiec tak:
Wygrzewanie nie polega pozostawieniu komponentów na słońcu czy kuchence przez kilka godzin ale na mechanicznych i elektrycznych zmianach własności materiałów w celu jak najlepszego odtwarzania muzyki. Każdy sprzęt po włączeniu potrzebuje pewnego okresu czasu aby kondensatory zostały prawidłowo naładowane, przekaźniki załączone, a we wzmacniaczach temperatura końcówek mocy ustabilizowała się. Na pewno cześć z was zaobserwowała ze w zimę, zanim wnętrze samochodu nagrzeje się wasze systemy grają nieco inaczej to jest właśnie spowodowane nieustabilizowaną i nieodpowiednią temperaturą elementów elektrycznych Sprzęt jest projektowany i strojony dla odpowiedniej temperatury jaką może osiągnąć w normalnym użytkowaniu i w tej danej temperaturze lub rozpiętości temperatury osiąga on najlepsze parametry, czyli posiada najmniejsze zniekształcenia nieliniowe i posiada najlepsza sprawność. Stad tez bierze się to ze audiofile "rozgrzewają" sprzęt przed rozpoczęciem właściwego odsłuchu

W przypadku "wygrzewania" głośników (szczególnie tych wyższej klasy) jest to zupełnie inne zjawisko niż w przypadku elektroniki.
Często zaraz po zakupie i podłączeniu głośników zauważamy ze dźwięk jest zupełnie inny niż ten który słyszeliśmy u znajomego czy też w sklepie. Dźwięk jest szorstki, chłodny i ze znacznym uwydatnieniem sybilantów po czasie to ustępuję. Jest to właśnie efekt wygrzewania się głośników. Wygrzewanie czy też docieranie ( różnie to bywa nazywane ) w przypadku głośników jest to okres w czasie którego to głośnik dociera się mechanicznie, delikatne elementy zawieszenia uzyskują odpowiednią elastyczność, klej na karkasie cewki uzyskuje swoje właściwości i głośnik odpowiednio się „układa”. Podobnie jak samochód po odpowiednim dotarciu odwdzięczy nam się właściwą mocą uzyskiwaną przez silnik i bezawaryjną pracą w dalszej eksploatacji tak i głośniki będą wierniej odtwarzały impulsy elektryczne pochodzące ze wzmacniacza i dźwiękiem który nie zmieni się nawet przez kilka lat użytkowania.


Tyle teorii i wprowadzenia, może proces laboratoryjny pominę ponieważ ciężko by nam było w ten sposób dotrzeć nasze przetworniki w domowych warunkach bez odpowiednich przyrządów. Przejdę od razu do podstawowego docierania jakie możemy wykonać w domu a jest to proces bardzo prosty. W przetwornikach najniższej klasy możemy praktycznie ograniczyć się do słuchania muzyki, na początku na 1/4 mocy, następnie przez kilka godzinek na ½ a w miarę jak słyszymy poprawę brzmienia co jakiś czas zwiększać moc aż do ok ¾ . W przypadku wyższej klasy sposób i okres docierania jest najczęściej opisany instrukcji obsługi, trwa on od kilku godzin do kilku dni a czasami nawet miesięcy ale główna zasada pozostaje taka sama. Najlepszym wyjściem byłoby puścić sygnał zawierający pełne pasmo o różnych modulacjach. Takie sygnały można znaleźć na płytach XLO (dystrybutor Audio Center) oraz Densen (Hi-Fi Sound Studio) ewentualnie Można też puścić sygnał z tunera - biały szum pomiędzy stacjami. Podobnie jak wcześniej co jakiś czas stopniowo zwiększając głośność do momentu aż zaobserwujemy wyraźną zmianę brzmienia i zjawisko to już nie będzie postępować dalej. Wtedy głośniczki będą wstępnie wygrzane i wówczas możemy zacząć "podkręcać" Ważne żeby nie katować od razu głośników na pełnej mocy!!! Może to spowodować trwałe uszkodzenie mechaniczne głośników.

To by było na tyle, bez wdawania się w głębszą teorię i prawa fizyki bo wtedy już by trzeba było dłuższy wykład przeprowadzić

Pozdrawiam Vyzn-R


Instalacje i doradztwo Car-Audio
Ja mam reggae wydrapane w sercu jak tagi w tramwajach

Peugeot 106 Sport
http://www.motostat.pl/user_images/45759/icon3.png

Offline

 
  • Index
  •  » Car-Audio
  •  » [mini FAQ] Kostki ISO, schematy, terminologia itp.

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora